Pals Brust

14-03-2019

“Als je daar nu in het water gaat staan, zie je de modekleur van 2021.” Pals wijst naar een presentatie op zijn laptop, met in beeld een afvalstroom uit een textielfabriek in Bangladesh of India. Hij heeft ruim 38 jaar voor C&A gewerkt, van zaterdaghulp tot directeur. In die tijd leerde Pals alles over de textielindustrie en wat daar misgaat. “Voor de productie van een spijkerbroek wordt 7.000 liter water gebruikt. De volgende wereldoorlog ontstaat door een tekort aan water.”

Circulair en sociaal verantwoord

Om zijn uitspraak te onderbouwen wijst Pals naar een volgend plaatje op zijn laptop, een visuele weergave van het snelgroeiende watertekort wereldwijd. Na zijn vertrek bij C&A is hij juni 2017 gestart met UPSET, samen met Michel Walstock. De textielindustrie circulair en sociaal verantwoord maken, dat is hun hoge doel. Pals praat bevlogen verder, over hoe UPSET de textielwereld wil verbeteren en wat ze inmiddels hebben bereikt.

Hagelwit katoen

“Er waren twee manieren om textiel te hergebruiken, chemisch en mechanisch. Beiden hebben nadelen. Wij werken nu onder andere samen met een Amerikaanse dame die een manier heeft ontwikkeld waarbij we snijafval volledig kunnen recyclen naar 100% katoen. Hier, kijk maar.” Uit een glazen pot haalt Pals een pluk hagelwit katoen. “We zijn nu bezig met het opzetten van fabrieken, eerst in Belgie en daarna in India. Dat land heeft een Engels rechtssysteem, zo kunnen we de patenten beschermen. Dat zou in China wel anders zijn.”

Miljarden liters water

Wereldwijs, dat is kenmerkend voor de strategie en marktbenadering van UPSET. “Kijk, minister Kaag droeg tijdens een handelsmissie in India een jurk gemaakt van onze grondstoffen. Voor minister Bruins hebben we samen met Khaloom en SuitSupply een kostuum gemaakt.” De plannen van UPSET zijn ambitieus. “We worden geholpen door Enviu, een organisatie die duurzame ventures helpt die de wereld willen veranderen. Dat geeft ons de basis om door te kunnen gaan. Met onze grondstoffen en garen besparen we straks miljarden liters water, maar dat is niet genoeg.”

Werkomstandigheden en salarissen

“We kijken naar UPSET als een keurmerk voor de textielindustrie. Consumenten hebben straks de garantie dat merken met een UPSET label hun kleding duurzaam en sociaal verantwoord produceren. Dus ook wat de werkomstandigheden en salarissen betreft. Als directeur van C&A én in mijn huidige functie ben ik regelmatig getuige geweest van wat er in fabrieken in het Verre Oosten gebeurt. Het zou echt fantastisch zijn als we dat met UPSET ten goede kunnen keren. Geweldig om daar mijn energie in te steken!”