“Mijn sollicitatiegesprek was op het Rokin, of eigenlijk eronder. De oprichters hadden een paar werkplekken bij een bevriende vinoloog, in de kelder van zijn slijterij.” Nu werkt Niels alweer drie jaar als VP of Marketing bij 30MHz. Toen een startup en nu - met 30 medewerkers in Amsterdam, Hong Kong en Groot Brittannië - duidelijk een fase verder. “We hebben onze markt gevonden. We verzamelen en analyseren data voor de agrarische sector, telers en kwekers.”
Niels Lauwers
30 landen en 6 continenten
“Verschillende sensoren verzamelen data, onze software analyseert en vertaalt de data naar grafieken, heatmaps, enz. Zo weten onze klanten exact wanneer ze bijvoorbeeld de temperatuur, bemesting, luchtvochtigheid of het irrigatiesysteem in een kas moeten bijsturen. Dat zorgt voor een flinke return on investment, ook qua energieverbruik, CO2 uitstoot, enz. Wat we doen lijkt misschien niet zo sexy, maar op dit moment zijn we actief in 30 landen en 6 continenten. In drie jaar tijd, daar zijn we best trots op.”
Ik ben een laatbloeier
Niels werd geboren in Hoorn en zijn wieg stond in Enkhuizen, daar groeide hij op. “Tot m'n 26ste, toen ben ik met mijn vriendin naar Amsterdam verhuisd. Ik ben een laatbloeier.” Nu woont Niels met zijn vriendin en twee kinderen in Haarlem en werken doet hij meestal op het hoofdkantoor van 30MHz, in Amsterdam. “Geweldig, ik ben helemaal in mijn element. Ik werk met mensen van allerlei nationaliteiten en als marketeer is het een geweldige uitdaging, uitvoerend en strategisch.”
Schadelijk voor de wereld
“Op strategisch niveau zijn we vooral bezig met het bouwen en claimen van een nieuwe categorie: digital agriculture. Telers en kwekers moeten inzien dat ze het met bestaande technieken niet redden. Ze kunnen niet aan de vraag voldoen en hun manier van werken is schadelijk voor de wereld waarin wij leven. Digital agriculture is de oplossing en die markt willen wij domineren.” Niels zegt het zelfverzekerd, van de laatbloeier uit Enkhuizen is weinig over.
Doen wat nodig is
30MHz groeit hard en de ambities zijn groot, daarom is Niels op zoek naar collega's die hem kunnen helpen. “Werken bij een startup vraagt om een flexibele instelling, meedenken en doen wat nodig is.” Het klinkt als een uitdaging voor iedere marketeer, zeker omdat 30MHz inmiddels uit de gevarenzone is. “De eerste jaren zijn echt spannend geweest, gaan we het redden? We hadden onze markt nog niet gevonden en zijn met heel veel partijen in gesprek gegaan. Als ze nu bellen moeten we nee zeggen. Ja, dat is een lekker gevoel.”