Michel Dams

17-01-2018

Michel is een marineman. Het is ruim 25 jaar geleden, maar de uitstraling heeft hij nog steeds. Het laatst jaar diende hij op Curaçao, “een tropisch paradijs.” Toen kwam hij terug naar Nijmegen en is nooit meer weggegaan. Dichtbij familie en vrienden, dat is hem veel waard. Op vrijdagavond biljarten met zijn zwager, zonder dat is de week niet compleet. Sinds vorig jaar werkt hij als sales manager bij Uniqcare, in Tiel.

Van schoonmaak naar hygiëne

Een weerzien met Ernst-Jan van der Graaf. Ze verkochten samen koffie, bij Autobar. Daarna verkocht Michel wielen en werkte hij bij Avodesch, een groothandel in schoonmaakartikelen. Van schoonmaak naar hygiëne was een logische volgende stap. Verkopen is een vak, daar heeft hij rond zijn dertigste bewust voor gekozen. Zijn vrouw werd zwanger, hoogste tijd om zijn toekomst serieus te nemen.

Ik praat mezelf de wachtkamer in 

Michel volgde diverse opleidingen bij ISBW. Het laatst Nima sales A, de rest leerde hij in de praktijk. Zijn geheim? “Ik praat mezelf de wachtkamer in. Bij nieuwe klanten kom je maar zelden op exact het juiste moment. Ze moeten aan je denken als het nodig is. Dat begint met luisteren, nieuwsgierig zijn. Contact maken, weten waar je over praat en laten zien dat je ze begrijpt.”

Of je boren hebt 

Van Jos Burgers heeft hij veel geleerd. “Als een klant vraagt of je boren hebt, dan wil hij eigenlijk een gat.” Over de vraag heenkijken noemt Michel dat. Inmiddels is hij de vijftig gepasseerd en maakt Michel dankbaar gebruik van zijn senioriteit. Weggaan bij zijn vorige werkgever was niet makkelijk, maar Uniqcare voelde als een volgende stap. Meer dienstverlenend, meedenken met de klant.

Met militaire precisie

Bij Uniqcare heeft hij eerst rondgekeken. “Schoonmaken en hygiëne ligt in het verlengde van elkaar, maar het logistieke proces is complex en verloopt hier met militaire precisie. We weten exact waar iedere zeepdispenser bij de klant hangt en wanneer die bijgevuld moet worden. Dat geldt ook voor onze andere producten. Daarnaast breiden we ons assortiment uit richting veiligheid, daar heeft Ernst-Jan strategisch over nagedacht.”

 Op de golfbaan

Michel heeft Nederland in vieren gedeeld: noord, oost, zuid en west. Ieder rayon heeft zijn eigen adviseur, die worden door Michel getraind en gecoacht. “Het was even zoeken, maar nu is het team compleet. “Ik ga regelmatig met ze mee op pad. Daarnaast heb ik mijn eigen klanten. De vier grootste, die zijn voor mij.” Nieuwe klanten? Die ontmoet Michel steeds vaker op de golfbaan, of hij neemt bestaande klanten mee.