Marco Mok

29-05-2018

“Ja, deze foto! Die man ontmoette ik in Tsjaad. Zijn volledige bezit hing in een plastic tasje aan de wand van zijn lemen hut. Toch was hij volmaakt gelukkig en in balans met zijn omgeving.” Marco rijdt om het jaar een paar weken in een truck door Afrika, inmiddels heeft hij alle hoeken van het continent gezien en in november gaat hij weer. “Fantastisch! Het rijden, de mensen én wat ik van hen heb geleerd. Het gaat niet om bezit, maar om wat je van het leven maakt.”

Kijk dit ben ik, in een Formule Ford

"Zweverig? Nee, dat ben ik zeker niet. Je moet denken in mogelijkheden, kansen pakken en gaan voor wat je belangrijk vindt. “Kijk dit ben ik, in een Formule Ford op het circuit van Zandvoort. Maarten Henneman, Jim Vermeulen, enz. Een prachtige tijd.” Ook daarna heeft de racewereld zijn leven richting gegeven. “Ik heb jaren gewerkt in de automotive. Van alles gedaan en de hele wereld over geweest. Met een grafische managementopleiding heb ik daar het reclamevak geleerd, in de praktijk.

Spiegels en kralen 

Inmiddels is Marco al zo'n 17 jaar mede-eigenaar van DM Creatieve Communicatie en werkt hij met name voor de farmaceutische industrie. Uitvoerend en strategisch, dat laatste doet Marco het liefst. “Meedenken over hoe je binnen de wet- en regelgeving de boodschap overbrengt. Vroeger ging dat met 'spiegels en kralen' voor artsen en specialisten. Nu ligt de focus op het bieden van toegevoegde waarde.” Om dat te demonstreren tikt Marco op het scherm van zijn iPhone.

Apps voor verschillende ziektebeelden 

“Kijk, met deze App kunnen patiënten met een chronische darminfectie een dagboek bijhouden, hun ziektebeeld vastleggen door dagelijks informatie in te voeren. Zo ontstaat er een patroon waar zowel arts als patiënt een behandelplan op af kunnen stemmen. Ook maken we apps voor verschillende ziektebeelden. Artsen kunnen die gebruiken tijdens een consult. Ze kunnen het probleem visualiseren, het gesprek met de patiënt opnemen en daarna als filmbestand doorsturen naar diezelfde patiënt.”

Toegevoegde waarde en keuzes maken 

“De door ons ontwikkelde Apps worden enorm gewaardeerd, door zowel arts, patiënt als de farmaceutische industrie. Marketing door toegevoegde waarde te bieden, daar geloof ik in. Wat dat betreft kunnen andere branches leren van de farmaceutische industrie. Het gaat om toegevoegde waarde en keuzes maken. Goed kijken voor wie je het doet en daar je strategie op afstemmen, onderscheidend zijn. In dat opzicht wordt direct marketing - via de ouderwetse brievenbus - ondergewaardeerd. Doelgericht en in kleine aantallen ligt daar juist nu een kans."