Iris de Vilder

31-01-2020

“Kijk, dit zijn ze.” Iris legt een paar bordjes op tafel. Geel reflecterend, met in blauwe lijnen een oor en daar doorheen een kruis, vormgegeven d.m.v. rode stippen. Bevestigd op de fiets is het reflecterende bordje een signaal voor andere weggebruikers dat de fietser slechthorend is. “Mijn dochter Floor werd in 2003 geboren en deed, net zoals alle kinderen, een gehoortest. Niets aan de hand, maar in groep drie zat ze in de klas met twee gehoortoestelletjes.”

hoe ga je daar mee om...

“Een moeilijke periode. Voor Floor, voor de school én voor ons als haar ouders. Slechthorend, hoe ga je daar mee om... Ongeveer in groep vijf kwamen we in contact met Bianca van der Horst. Zij is zelf progressief slechthorend en coacht kinderen met hetzelfde probleem. Bianca heeft voor ons echt het verschil gemaakt. Haar energie was voor Floor inspirerend en wij hadden iemand met wie we onze vragen konden delen. Bianca is ook de initiatiefnemer van de bordjes.”

via Facebook gedeeld

“Bianca wilde slechthorend zijn zichtbaar maken in het verkeer. Als waarschuwing voor anderen en als gevoel van veiligheid voor slechthorenden. De bordjes zijn vormgegeven door Cor Toonen - een op zijn 14de plotsdoof geworden grafisch vormgever - en met de hulp van een sponsor geproduceerd. Ik heb toen een foto van mijn dochter, met het bordje op haar fiets, via Facebook gedeeld. Dat berichtje is viral gegaan, geëxplodeerd. Ik kwam het laatst nog een keer tegen.”

fulltime met de bordjes

“Daarna heb ik Bianca nog een periode geholpen met de communicatie, als vrijwilliger. Een paar jaar later, in 2017, werd ik weer door haar benaderd, of ik het project over wilde nemen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Mijn levenspartner Creon Burgmeijer heeft een marketinghart, samen met hem ben ik fulltime met de bordjes aan de slag gegaan. Ondernemen! Hoe bereiken we de doelgroep én wat kunnen we er nog meer mee... Eerst aan de achterkant. Nadenken, een businessplan opstellen.”

alles voor de goede zaak

“Inmiddels hebben we naast de bordjes een hele productlijn ontwikkeld. Zichtbaarheidshesjes, reflecterende stickers, een speldje. En er is een doelgroep bijgekomen: slechtzienden. We hebben het oor vervangen voor een oog en dezelfde producten ontwikkeld. Ja, het gaat goed. We hebben een webshop en het aantal verkooppunten groeit. We krijgen zelfs bestellingen uit het buitenland. Duitsland, België en we zijn in gesprek met een zakenpartner in Canada. Alles voor de goede zaak! Mijn dochter Floor? Die zit in 5 Havo en wil daarna bouwkunde gaan studeren.”