Hans Boot

24-01-2018

Zijn huisnummer is 19zwart, die toevoeging staat in Haarlem voor de begane grond. Met achter de voordeur een werkplek waar iedere creatieveling van droomt. Dat past bij Hans, een in alle opzichten creatieve mastermind, een vrije geest. Hij wilde graag naar de Rietveld Academie maar het geld ontbrak, daarom begon hij als leerling-journalist bij het Haarlems Dagblad. Daar leerde hij het vormgeven in de praktijk, aangevuld met crash courses van Wim Crouwel en andere vormgevers van naam.

Pionieren, een fantastische tijd!

“Overdag bij de krant, twee avonden naar school en iedere week thuisopdrachten. Hard werken, maar wel ontzettend veel geleerd.” In diezelfde periode ging de krant van lood naar fotografisch, dat opende een deur naar nieuwe mogelijkheden. “Wat de typografie betreft, maar ik heb toen ook de eerste infographics voor de krant getekend. Pionieren, een fantastische tijd!” Toch is Hans begin jaren '80 op wereldreis gegaan en eigenlijk is hij dat nog steeds. Na een jaar was hij weliswaar terug in Haarlem, maar in zijn hoofd is hij nog altijd “on the road.”

Ik ben uitgever, op papier en digitaal

Op zoek naar ideeën waar mensen blij van worden, dat is zijn recept. “Dat klinkt wat vaag, dat vindt hij zelf ook. Dus als mensen vragen wat hij doet heeft Hans zijn antwoord aangepast naar “ik ben uitgever, op papier en digitaal.” Een concessie in dienst van de duidelijkheid. En ja, uitgeven is ook wat hij de afgelopen dertig jaar voor heel veel opdrachtgevers heeft gedaan. Om dat te illustreren pakt Hans zijn laatste uitgave er even bij. Een boekje plus waaier voor kunstenares Mino Wortel, prachtig vormgegeven en vanaf 19 februari te koop bij Atheneum Boekhandel aan de Gedempte Oude Gracht.

Ideeën waar mensen blij van worden

Boekjes, boeken, kranten, een enorme hoeveelheid magazines: Hans heeft ze allemaal gemaakt, op papier en digitaal. “Waarom zou je dat doen?” is altijd zijn eerste vraag, aan zichzelf en aan opdrachtgevers gesteld. Zo zet hij zichzelf en anderen op scherp, opent hij het gesprek. Stiekem vindt hij dat het leukste van zijn werk. Praten, kennis delen, mensen en zichzelf inspireren. Op zoek naar ideeën waar mensen blij van worden, dat is waar alles begint.

 Vin du Siecle

Die ideeën ontstaan ook spontaan en onverwacht. Het fenomeen Fin de Siecle bracht hem tijdens een autorit bij Vin du Siecle, een campagne waardoor niet-wijndrinkende Nederlanders thuis wijn zouden gaan drinken en serveren in de vorm van een proeverij. Dat idee heeft Albert Heijn een paar jaar later gekocht en Hans heeft ze geholpen bij de uitvoering en vormgeving. Ook dat is wat hij onder uitgeven verstaat.